|
|||||||||||
Wdrożenie telemedycyny w poz na tle doświadczeń wybranych państw UE |
Biuro Federacji PZ, 2020-11-25 09:51:57
Z perspektywy czasu można przyjąć, że wdrażanie telemedycyny w polskim systemie ochrony zdrowia miało następować stopniowo będąc jedynie pewnym uzupełnieniem świadczeń udzielanych w tradycyjnej formie. W założeniu telemedycyna miała ułatwić, a czasami także przyspieszyć otrzymywanie świadczeń zdrowotnych przez pacjentów. Ustawodawca pierwsze zmiany legislacyjne umożliwiające udzielanie świadczeń w tej formie wprowadził pod koniec 2015r 1Jednak szersze zastosowanie telemedycyny możliwe było dopiero wraz z rozszerzaniem zakresu świadczeń gwarantowanych. W związku z bezprecedensowym wydarzeniem jakim jest epidemia COVID-19 niezbędne okazało się zastosowanie telemedycyny na niezakładaną wcześniej skalę. Szczególne znaczenie ma tutaj podstawowa opieka zdrowotna, w której de facto z dnia na dzień podmioty lecznicze musiały zasadniczo zmienić sposób udzielania świadczeń i przestawić się na ich udzielanie w formie teleporad. Działanie to było niezwykle istotnym czynnikiem zmniejszającym skalę zakażeń pacjentów do których w oczywisty sposób dochodziłoby w poczekalniach przychodni. Należy podkreślić, że w ramach konsultacji telemedycznej pacjent od początku epidemii mógł otrzymać oprócz samej porady lekarskiej także e-receptę oraz e-zwolnienie, chociaż w tym drugim przypadku dochodziło do pewnych trudności spowodowanych przez administrację rządową w związku z nieprawidłową interpretacją przepisów. Obecnie wdrażane jest także e-skierowanie, co powoduje, że pacjent w ramach telemedycyny uzyskuje analogiczne świadczenie jak w przypadku tradycyjnej wizyty. Granicą udzielania świadczeń w tej formie jest możliwość przeprowadzenia prawidłowej diagnostyki, o tym jednak każdorazowo decyduje lekarz. Szybkość i sprawność wdrożenia telemedycyny w podstawowej opiece zdrowotnej w Polsce należy również wysoko ocenić na tle innych państw. Kraje Europy południowej, nie posiadały bowiem wystarczających narzędzi operacyjnych i legislacyjnych, aby tak szybko jak Polska wdrożyć usługi telemedyczne w opiece ambulatoryjnej. Przykładem mogły być tutaj Włochy które pomimo, że dość szybko stały się epicentrum pandemii COVID-19 w Europie, nie były przygotowane na implementację świadczeń telemedycznych w ramach krajowej służby zdrowia.2Natomiast równie sprawnie jak w Polsce wdrożenie telemedycyny nastąpiło w Wielkiej Brytanii oraz Republice Federalnej Niemiec. Także w tych krajach zasadniczym celem wprowadzenia telemedycyny na szeroką skalę było zmniejszenie ryzyka transmisji wirusa. 3 W Wielkiej Brytanii zapotrzebowanie na świadczenia udzielane w tej formie wzrastało w miarę dostosowywania się podmiotów leczniczych do kryzysu koronaawirusowego. Podobnie jak w Polsce, lekarze podstawowej opieki zdrowotnej w Wielkiej Brytanii zmuszeni byli zmienić zasady udzielania świadczeń i przestawić się teleporady oraz e-konsultacje. Wielu z nich korzysta z działających tam internetowych serwisów konsultacyjnych, takich jak AccuRx i eConsult, które w znaczący sposób ułatwiają pracę lekarzy. Tylko niektóre podmioty zostały przekształcone na tzw. „gorące ośrodki”, które są przeznaczone dla pacjentów chorujących na COVID-19, którzy wymagają tradycyjnej wizyty. Zdecydowana większość jest jednak zachęcana do poddania się triage'owi przez telefon lub online i skorzystania z teleporady.4Na tle zebranych już doświadczeń zakłada się, że model opieki podstawowej uległ trwałej zmianie co oznacza, że telemedycyna pozostanie w brytyjskim systemie ochrony zdrowia także po wygaśnięciu pandemii COVID-19. Analogiczna reorganizacja sposobu udzielania świadczeń zdrowotnych nastąpiła też w Republice Federalnej Niemiec. Przyjęte tam założenia były analogiczne jak w Wielkiej Brytanii i w Polsce, a mianowicie rezygnacja z wizyt tradycyjnych, przejście na konsultacje telemedyczne, a w konsekwencji zablokowanie transmisji wirusa. Zmiana ta spotkała się ze zrozumieniem i akceptacją ze strony pacjentów. 5Pod wpływem zebranych doświadczeń ocenia się, że telemedycyna znajdzie szerokie zastosowanie również w niemieckim systemie ochrony zdrowia po wygaśnięciu pandemii COVID-19.Jednak doświadczenia brytyjskie i niemieckie wykazują na tle doświadczeń polskich jedną zasadniczą odmienność. W przeciwieństwie do Polski w krajach tych telemedycyna wdrażana była etapami już od lat dziewięćdziesiątych.6Podmioty lecznicze mają tam też od wielu lat rozwijane systemy teleinformatyczne. W polskich realiach telemedycyna przy udzielaniu świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych wdrażana była de facto na przestrzeni niecałych czterech miesięcy, a do jej przestawienia na tę formę udzielania świadczeń musiał wystarczyć okres liczony nawet nie w tygodniach, ale wręcz w dniach. dr. n. praw. Sebastian Sikorski, adwokat specjalizujący się w prawie medycznym. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ 1 Ustawa z dnia 9 października 2015 r. o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2015.1991 z dnia 2015.11.27.). 2Innova per l'Italia. La tecnologia e l'innovazione per la lotta al Coronavirus: Le fast call URL: https://innovaperlitalia.agid.gov.it/call2action/index.html [accessed 2020-03-26] . [Online] ; Remuzzi A, Remuzzi G. COVID-19 and Italy: what next? . The Lancet 2020 Mar 13. [CrossRef]. 3 T. Greenhalgh, J. Wherton, S. Shaw, C. Morrison. Video consultations for covid-19. BMJ 2020 Mar 12;368:m998. [CrossRef] [Medline].; J.E. Hollander, B.G. Carr. Virtually Perfect? Telemedicine for Covid-19. N Engl J Med 2020 Mar 11. [CrossRef]. 4 R. Browne, Demand for telemedicine has exploded in the UK as doctors adapt to the coronavirus crisis https://www.cnbc.com/2020/04/09/telemedecine-demand-explodes-in-uk-as-gps-adapt-to-coronavirus-crisis.html 5E. Behav. 2020 Nov;112:107483. doi: 10.1016/j.yebeh.2020.107483. Epub 2020 Oct 6. 6 D. Debnath, Activity analysis of telemedicine in the UK, Postgrad Med J 2004;80:335–338. doi: 10.1136/pgmj.2003.015453 |
ZWIĄZKI LINKI PARTNERZY REKLAMA KONTAKT |