Statut Federacji Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia „Porozumienie Zielonogórskie”
STATUTFEDERACJI ZWIĄZKÓW PRACODAWCÓW OCHRONY ZDROWIA
„POROZUMIENIE ZIELONOGÓRSKIE”
Preambuła
W dniu 2 sierpnia 2003 roku w Zielonej Górze przedstawiciele świadczeniodawców Podstawowej Opieki Zdrowotnej, Specjalistycznej Opieki Ambulatoryjnej, Stomatologii, Rehabilitacji i Psychiatrii z pięciu województw: lubuskiego, wielkopolskiego, dolnośląskiego, opolskiego i śląskiego, zawarli POROZUMIENIE ZIELONOGÓRSKIE, na mocy którego zobowiązali się działać wspólnie i we wzajemnym porozumieniu w celu:
- ochrony bezpieczeństwa zdrowotnego pacjenta,
- tworzenia zapisów umowy kontraktowej,
- zasad jej finansowania w należytej wysokości,
- obrony wysokości realnych nakładów na świadczenia POZ,
- wspólnej reprezentacji wszystkich świadczeniodawców POZ wobec Narodowego Funduszu Zdrowia, dopuszczając możliwość solidarnego nie podpisywania umów kontraktowych przez wszystkich świadczeniodawców,
- eliminacji zapisów umów destabilizujących prawidłowe funkcjonowanie POZ,
- umocowanie w umowach zapisów gwarantujących możliwość stałego podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
- stworzenia i upowszechnienia zasad solidaryzmu panregionalnego w myśl zasady „jeden za wszystkich - wszyscy za jednego”.
W okresie późniejszym poczynając od września 2003r. działania wyżej wymienionej grupy czynnie wsparli przedstawiciele świadczeniodawców Podstawowej Opieki Zdrowotnej, Specjalistycznej Opieki Ambulatoryjnej, Stomatologii, Rehabilitacji i Psychiatrii z trzech województw: podlaskiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego, a następnie: lubelskiego, mazowieckiego, pomorskiego, warmińsko-mazurskiego, małopolskiego, kujawsko-pomorskiego i łódzkiego.
„POROZUMIENIE ZIELONOGÓRSKIE” Federacja Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia stanowi dalszy krok w procesie integracji całego środowiska medycznego kraju. W jej szeregi zaproszone są Związki Pracodawców działające w Ochronie Zdrowia. Federacja chce być kontynuatorem działań rozpoczętych przez przedstawicieli pięciu organizacji lekarskich w Zielonej Górze. W tym miejscu chcemy podkreślić wiodącą rolę lekarzy POZ w procesie tworzenia organizacji jednoczącej środowisko, pozwalającej dostrzec wartość opieki ambulatoryjnej oraz siłę i determinację ludzi ją tworzących. Naczelnym zadaniem Federacji jest scementowanie środowiska POZ, Specjalistyki ambulatoryjnej, Stomatologii w jedną, zintegrowaną i silną organizację reprezentującą swoich członków oraz dbającą o jakość leczenia mieszkańców naszego kraju.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Tworzy się organizację związków pracodawców pod nazwą: „POROZUMIENIE ZIELONOGÓRSKIE” - Federacja Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia, zwaną w dalszej części statutu „Federacją”.
2. Federacja działa na podstawie:
- ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (Dz. U. z 1991r. Nr 55, poz. 235 ze zm.),
- niniejszego statutu,
- uchwał władz Federacji.
§ 2
1. Federacja działa na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej.
2. Siedzibą Federacji jest miasto Zielona Góra.
3. Federacja może używać skrótu „Porozumienie Zielonogórskie” lub „PZ”, jak również odpowiedników w językach obcych oraz wyróżniającego ją znaku graficznego.
4. Federacja może posiadać odznakę członkowską według wzoru przyjętego przez Zarząd i zatwierdzoną zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 3
Federacja jest organizacją samorządną i niezależną w swej działalności statutowej od organów administracji państwowej i samorządu terytorialnego, organizacji politycznych, społecznych i zawodowych.
§ 4
Federacja może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji pracodawców.
Rozdział II
Cele i zadania Federacji oraz sposoby i formy ich realizacji
§ 5
Federacja ma na celu ochronę praw i reprezentowanie interesów swoich członków wobec dysponentów publicznych i prywatnych środków przeznaczonych na finansowanie usług medycznych, związków zawodowych, organów władzy i administracji państwowej, organów samorządu terytorialnego oraz innych organizacji, a także zaspokajanie wszelkich organizacyjnych, prawnych i gospodarczych potrzeb pracodawców oraz działanie na rzecz rozwoju gospodarczego.
§ 6
Zadaniem Federacji jest:
- Reprezentowanie członków poprzez:
- występowanie w ich interesie i na ich rzecz,
- udzielanie ochrony prawnej,
- wspieranie w prowadzeniu polityki w zakresie rokowań warunków umów z dysponentami publicznych i prywatnych środków przeznaczonych na finansowanie usług medycznych oraz ujednolicanie i koordynowanie ich działań w tym zakresie.
- Budowanie właściwych relacji członków Federacji poprzez:
- integrację i ułatwienie ich wzajemnej współpracy.
- Kształtowanie sytemu zdrowia w Polsce poprzez:
- oddziaływanie na kształtowanie polityki zdrowotnej i ustawodawstwa dotyczącego systemu zdrowia oraz interesów członków Federacji,
- działanie na rzecz tworzenia i utrzymywania spokoju społecznego w stosunkach pracy,
- rozwój niepublicznej opieki zdrowotnej oraz wspieranie prywatyzacji w ochronie zdrowia,
- wspieranie działań mających na celu podnoszenie poziomu opieki zdrowotnej i jej rozwój.
- Działanie na rzecz członków poprzez:
- kształcenie w sferze zarządzania, organizacji pracy, oraz ustawicznego podnoszenia jakości świadczonych usług,
- prowadzenie studiów, analiz i badań rynkowych oraz społecznych,
- budowanie wzajemnych więzi pomiędzy członkami Federacji a pacjentami korzystającymi z systemu ochrony zdrowia.
§ 7
Cele i zadania Federacji są realizowane w szczególności następującymi formami i sposobami:
- udział w negocjacjach z dysponentami środków przeznaczonych na finansowanie usług medycznych,
- prowadzenie studiów i badań, wymiany poglądów oraz popularyzacja wiedzy z zakresu zarządzania i organizacji pracy,
- formułowanie i wyrażanie opinii w sprawach dotyczących systemu ochrony zdrowia w Polsce, wykonywania zawodów medycznych, praw pacjenta i praw pracowniczych,
- występowanie do organów posiadających inicjatywę ustawodawczą z wnioskami legislacyjnymi oraz opiniami w zakresie aktów prawnych dotyczących stosunków pracy i polityki zdrowotnej,
- prowadzenie doradztwa gospodarczego i zawodowego,
- prowadzenie współpracy z organizacjami pracodawców w innych krajach, jak i międzynarodowymi organizacjami zrzeszającymi pracodawców,
- występowanie w imieniu członków oraz zrzeszonych pracodawców wobec organów administracji publicznej, Trybunału Konstytucyjnego i innych organów orzekających lub właściwych organów Unii Europejskiej w sprawach związanych z działalnością zrzeszonych pracodawców.
§ 8
1. Dla realizacji celów i zadań Federacja może prowadzić działalność gospodarczą, tworzyć fundacje i uczestniczyć w innych przedsięwzięciach gospodarczych, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
2. Przychody uzyskane z działalności, o której mowa w ust. 1, będą przeznaczone wyłącznie na realizację celów statutowych.
§ 9
Dla realizacji celów i zadań Federacja może zatrudniać pracowników oraz zawierać umowy z innymi podmiotami.
Rozdział III
Członkostwo
§ 10
1. Członkiem Federacji mogą być związki pracodawców w rozumieniu ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (Dz. U. z 1991r. Nr 55, poz. 235 ze zm.), zrzeszające podmioty działające na rzecz ochrony zdrowia.
2. Członkostwo w Federacji jest dobrowolne i nie ogranicza samodzielności działania członka w odniesieniu do prowadzonej własnej działalności. Działalność członka Federacji nie może stać w sprzeczności z interesami Federacji.
§ 11
Kandydat na członka Federacji składa deklarację przystąpienia. O przyjęciu w poczet członków Federacji decyduje, podejmując stosowną uchwałę, Zarząd. Wymogi formalne dotyczące treści deklaracji, sposób działania Zarządu w zakresie złożonej deklaracji oraz odwołania od jego uchwał określa Regulamin składania deklaracji członkowskich oraz przyjmowania członków.
§ 12
Członkowie Federacji mają prawo do:
- uczestniczenia w pracach Federacji,
- korzystania ze wsparcia Federacji we wszystkich sprawach należących do jej kompetencji,
- dostępu i korzystania z informacji o pracy Federacji, zgodnie z jej wewnętrznymi regulaminami,
- zgłaszania wniosków dotyczących działalności Federacji.
Rozdział IV
Organy Federacji
Postanowienia ogólne
$ 15
- O ile postanowienia Statutu lub regulaminów wewnętrznych Federacji nie stanowią inaczej, uchwały organów Federacji podejmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej 1/2 liczby osób uprawnionych do głosowania.
- W głosowaniu jawnym, w razie równej liczby głosów za i przeciw, rozstrzygające znaczenie ma głos osoby prowadzącej obrady danego organu Federacji.
- Głosowanie tajne przeprowadza się w sprawach wyboru i odwołania członków organu Federacji, udzielenia absolutorium poszczególnym członkom Zarządu oraz w innych sprawach na wniosek 1/5 obecnych i uprawnionych do głosowania.
- W uzasadnionych przypadkach zebrania Walnego Zgromadzenia oraz posiedzenia Zarządu mogą się odbywać przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
$ 16
Organami Federacji są:
- Walne Zgromadzenie Federacji,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
A. Walne Zgromadzenie Federacji
$ 17
- Walne Zgromadzenie Federacji jest najwyższym organem Federacji.
- W skład Walnego Zgromadzenia Federacji wchodzą delegaci reprezentujący członków z poszczególnych województw.
- W skład Walnego Zgromadzenia Federacji wchodzi do trzech delegatów z danego województwa. Ilość delegatów powiązana jest z wielkością składek członkowskich w sposób określony w Regulaminie Składek Członkowskich.
- W przypadku niemożności stawienia się delegata, członek Federacji wyznacza zastępcę delegata.
- Delegaci są powoływani przez członka Federacji zgodnie z § 17 ust. 2 Statutu. Odwoływani są przez członka Federacji, który go powołał.
- Walne Zgromadzenie Federacji wyraża swoją wolę w formie uchwał.
- Każdemu delegatowi przysługuje jeden głos.
- Czynne i bierne prawo wyborcze do organów Federacji przysługuje z zastrzeżeniem przepisów szczególnych delegatom członków Federacji.
- Szczegółowe zasady pracy Walnego Zgromadzenia Federacji określa Regulamin Walnego Zgromadzenia Federacji.
$ 18
- Zebrania Walnego Zgromadzenia Federacji mogą być:
- Zwyczajne Zebranie Walnego Zgromadzenia Federacji odbywa się jeden raz w danym roku kalendarzowym, nie później niż w dniu 30 czerwca.
- O miejscu i terminie zebrania Walnego Zgromadzenia Federacji, Zarząd zawiadamia Delegatów co najmniej na 28 dni przed jego odbyciem.
- Porządek obrad Walnego Zgromadzenia Federacji określa Zarząd Federacji w przesłanym do Delegatów zawiadomieniu. Nie wyklucza to prawa Walnego Zgromadzenia Federacji do zmian w porządku obrad Zwyczajnego Zebrania, w tym do podejmowania uchwał w sprawach wcześniej nie przewidzianych w porządku obrad.
- Zebranie Walnego Zgromadzenia Federacji prowadzi Przewodniczący, wybierany każdorazowo spośród delegatów Federacji. Przewodniczący czuwa nad sprawnym i prawidłowym przebiegiem obrad. Do czasu jego wyboru, obrady prowadzi Prezes Zarządu Federacji lub wskazany przez niego Członek funkcyjny Zarządu. W razie braku takiego wskazania, przy jednoczesnej nieobecności Prezesa Zarządu obradom przewodniczy osoba ustalona zgodnie z postanowieniami regulaminów wewnętrznych Federacji.
- Nadzwyczajne Zebranie Walnego Zgromadzenia Federacji zwołuje Zarząd:
- z własnej inicjatywy,
- na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- na podstawie pisemnego wniosku co najmniej 1/3 ogólnej liczby Delegatów,
- Wniosek Delegatów oraz Komisji Rewizyjnej musi wskazywać sprawy, dla rozpatrzenia których ma się odbyć Nadzwyczajne Zebranie.
- Nadzwyczajne Zebranie Walnego Zgromadzenia Federacji odbywa się nie później niż w ciągu 45 dni od daty zgłoszenia wniosku.
- Nadzwyczajne Zebranie Walnego Zgromadzenia Federacji obraduje jedynie nad sprawami dla których zostało zwołane.
§ 19
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia Federacji należy:
- uchwalanie programów działania Federacji,
- uchwalanie zmian w Statucie Federacji,
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu w sprawie odmowy przyjęcia lub wykluczenia członka Federacji,
- powoływanie i odwoływanie:
- członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- członków funkcyjnych Zarządu,
- Prezesa Zarządu.
- podejmowanie uchwał w przedmiocie rozwiązania Federacji,
- podejmowanie uchwał w sprawie tworzenia fundacji i ustanawiania stypendiów oraz prowadzenia działalności gospodarczej,
- uchwalanie budżetu i przyjmowanie sprawozdania z wykonania budżetu,
- podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia absolutorium poszczególnym członkom Zarządu na wniosek Komisji Rewizyjnej w oparciu o coroczne sprawozdanie Zarządu z jego działalności,
- podejmowanie uchwał w sprawie wstępowania lub występowania z organizacji krajowych i zagranicznych,
- ocena uchwał Zarządu z możliwością ich uchylania w trybie przewidzianym w Regulaminie Walnego Zgromadzenia Federacji.
- uchwalanie regulaminów wewnętrznych Federacji.
- inne kompetencje określone w Statucie lub regulaminach wewnętrznych Federacji.
Rozdział IV: Organy Federacji
C. Komisja Rewizyjna
§ 24
1. Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Federacji.
2. Komisja Rewizyjna składa się z 3 do 5 członków powoływanych spośród delegatów Walnego Zgromadzenia Federacji. Z danego województwa powołuje się nie więcej niż jednego członka Komisji.
3. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być członkami Zarządu.
4. Na pierwszym posiedzeniu Komisja Rewizyjna wybiera ze swego grona Przewodniczącego i Sekretarza.
5. Kadencja Komisji Rewizyjnej trwa 4 lata. Kończy się z dniem odbycia Zwyczajnego Zebrania Walnego Zgromadzenia Federacji przypadającego w roku kalendarzowym, w którym mija jej okres.
6. Szczegółowe zasady działania Komisji Rewizyjnej, w tym tryb wyboru jej członków określa Regulamin Komisji Rewizyjnej.
§ 25
1. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- czuwanie nad przestrzeganiem Statutu i gospodarki finansowej Federacji,
- przeprowadzanie przynajmniej raz w roku kontroli pracy Zarządu,
- składanie sprawozdań Walnemu Zgromadzeniu Federacji, zgłaszanie wniosków o udzielenie absolutorium poszczególnym członkom Zarządu,
- występowanie do Zarządu o zwołanie Nadzwyczajnego Zebrania Walnego Zgromadzenia Federacji,
- zwoływanie posiedzeń Zarządu Federacji,
- inne kompetencje określone w statucie lub regulaminach wewnętrznych Federacji.
2. Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo uczestnictwa z głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu.
§ 26
Wygaśnięcie mandatu członka Komisji Rewizyjnej następuje w przypadku:
- utraty statusu Delegata do Walnego Zgromadzenia Federacji,
- odwołania go z funkcji członka Komisji Rewizyjnej,
- rezygnacji członka Komisji Rewizyjnej,
- śmierci członka Komisji Rewizyjnej,
- wyboru do władz ustawodawczych lub wykonawczych (poczynając od szczebla wojewody) Rzeczypospolitej Polskiej lub Unii Europejskiej,
- skazania na karę pozbawienia wolności,
- w przypadku zatrudnienia u płatnika dysponenta środków publicznych na finansowanie usług medycznych.
§ 27
Odwołanie Komisji Rewizyjnej w całości, bądź poszczególnych jej członków przed upływem kadencji następuje uchwałą Walnego Zgromadzenia Federacji na wniosek 1/2 wszystkich delegatów do Walnego Zgromadzenia Federacji.
Rozdział V: Organizacja wewnętrzna Federacji
§ 28
1. Obsługę administracyjną Federacji prowadzi Biuro Federacji.
2. Organizację i szczegółowe zasady działania Biura Federacji określa Regulamin Biura Federacji.
Rozdział VI: Majątek Federacji
§ 29
1. Majątek Federacji stanowią ruchomości, nieruchomości, fundusze i prawa majątkowe.
2. Dochodami Federacji są:
- wpływy ze składek członkowskich,
- wpływy z działalności gospodarczej,
- dochody z majątku Federacji,
- subwencje, darowizny, wadia, spadki i zapisy osób lub instytucji.
3. Sposób uiszczania składek członkowskich oraz ich wysokość określa Regulamin składek członkowskich.
4. Federacja może tworzyć fundusze:
- statutowy,
- zakładowy fundusz pracowniczy i inne fundusze celowe, tworzone w oparciu o przepisy prawa i uchwały władz Federacji.
5. Federacja ze swoich funduszy może ustanawiać nagrody i fundować stypendia.
Rozdział VII: Postanowienia końcowe
§ 30
Statut Federacji, a także jej regulaminy wewnętrzne, mogą być zmienione lub zastąpione nowymi wyłącznie uchwałą Walnego Zgromadzenia Federacji powziętą kwalifikowaną większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 1/2 wszystkich delegatów do Walnego Zgromadzenia Federacji.
§ 31
1. Uchwała o rozwiązaniu Federacji może być podjęta przez Walne Zgromadzenie Federacji większością ¾ głosów przy obecności co najmniej 2/3 wszystkich delegatów do Walnego Zgromadzenia Federacji.
2. Walne Zgromadzenie Federacji rozwiązując Federację, wyznacza likwidatorów z pośród członków Walnego Zgromadzenia Federacji, wskazuje sposób przeprowadzenia likwidacji oraz decyduje o przeznaczeniu majątku Federacji.